سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند باش، یا دانشجو، یا شنونده، و یا دوستدار آنان . پنجمین مباش که هلاک می شوی . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
هنرمندان بی هنر - بهشت نامطلوب
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  

    هنر نزد ایرانیان است و بس؟؟؟ یا هنر نزد ایرانیان بود و بس؟؟؟

    هنر چیست؟ هنر آن مفهومی است که از حس برآمده از روح پاک و الهی انسان سرچشمه می گیرد و چون از دل بر می آْید لاجرم آثاری می آفریند که بر دل می نشینند. لذا در فرهنگ اسلامی شهادت هنر مردان خداست.  

    جالب است که در تاریخ ادبیات ایران هنر به معنای فضیلت به کار می رود، در نتیجه راستگویی، درستکاری،‏ همدردی با محرومان و سایر فضایل هنرند و متخلق به این اخلاقها هنرمند. هر چقدر که رابطه انسان با خدا محکمتر باشد و نور ایمان به یزدان در دل او بیشتر تابیده باشد،‏ هنرمند تر است. به قول سعدی: توانگری به هنر است نه به مال ، بزرگی به عقل است نه به سال (سعدی، به نقل از جستاری در مفاهیم هنر در متون فارسی / علی تقوی - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

    در این عبارت از «تاریخ بیهقی» نیز هنر به معنی کمال و فضیلت انسانی به کار رفته است: " و هنر بزرگ تر امیر ابوالعباس را آن بود که زبان او بسته بود از دشنام و فحش و خرافات (جستاری در مفاهیم هنر در متون فارسی / علی تقوی - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

    حتی برخی نویسندگان معاصر نیز هنر را به این معنی به کار برده اند. شفیعی کدکنی می گوید:

    افزون بر این موارد، عرفان و تصوف را نیز می توان در قلمرو هنر قرار داد. به عبارتی نفس تصوف و عرفان خود نوعی از هنر است یا بهتر بگوییم نوعی بینش هنری است در پیرامون مذهب. بنابراین شعر عرفانی از دو دیدگاه، هنر است: یکی اینکه شعر است و دیگر اینکه عرفان است و تصوف (شفیعی کدکنی، به نقل از جستاری در مفاهیم هنر در متون فارسی / علی تقوی - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

    تمام اینها را گفتم که بگویم وای از زمانی که هنر و هنر مندی مفهوم خود را از دست بدهد و مسخ شود. متاسفانه امروز تمام بازیگران،‏ خواننده ها،‏ موزیسین ها و ... هنرمندند!!!! و این جای تاسف دارد. نه اینکه تمام بازیگران بدند! ولی بازیگری هنرمند است که رابطه معنوی قوی با خدا داشته باشد، ‏پس صرفا شغل یک فرد نمی تواند سبب شود که او هنرمند تلقی گردد. به قول حافظ:

    ((نه هر که سر بتراشد قلندری دارند))  و ((نه هر که آینه سازد سکندری دارد)) و ((نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست/کلاهداری و آیین سروری داند))

    حضرت امام خمینی ( رحمه الله علیه) در این باره جملات بسیار زیبایی دارند:

    ((تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی -صلی الله علیه و آله و سلم-،‏ اسلام ائمه هدی - علیهم السلام- اسلام فقرای دردمند،‏ اسلام پابرهنگان،‏ اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد.... هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن ..... و در یک کلمه اسلام امریکایی باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی،‏ اقتصادی سیاسی،‏ نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت خواهی و شرافت و انصاف ... است....هنرمندان ما تنها زمانی می توانند بی دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکای به غیر،‏ تنها و تنها در چارچوب مکتبشان به حیات جاویدان رسیده اند....))‏ (67/6/30 - به نقل از جزوه اسلام ناب امام، کانون قرآن و عترت دانشگاه سیستان و بلوچستان)

    خودتان این جملات امام را با برخی هنرمندان بی هنر کنونی مقایسه کنید. بی هنرانی که زمزمه محرومیت آنها از کار به خاطر دستمزدهای کلان شنیده می شود!!

     



    ::: پنج شنبه 87/4/6::: ساعت 1:6 عصر
    نظرات شما:

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 19
    بازدید دیروز: 15
    کل بازدید :95034

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره من <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    هنرمندان بی هنر - بهشت نامطلوب

    >>لینک دوستان<<

    >> فهرست موضوعی یادداشت ها <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<